Musikinstrumenter og luftfugtighed

Tør og fugtig luft skader musikinstrumenter

Musikinstrumenter kræver en tæt overvågning af luftfugtigheden i deres omgivelser. Dette er essentielt for konserveringen af alle kabinetter, klangbunde og gribebræt. Tør luft trækker livskraft og naturlig fugt ud af materialet og beskadiger herved instrumentets lydkvalitet og økonomiske værdi.

Musikere lægger megen vægt på kvaliteten af deres musikinstrumenter, også selv om de kun spiller musik på hobbyplan. Især klaverer, violiner og celloer kan være af meget høj kvalitet, ligesom nogle guitarer og blæseinstrumenter af træ er meget værdifulde.

Tonetræ er følsomt over for temperatur og fugt

Klaverer og mange strengeinstrumenter og blæseinstrumenter er lavet af kostbare træsorter. De er fremstillet af ”tonetræ” – træ, som vokser langsomt og lige, og som har særligt gode lydegenskaber. Tonetræ er lufttørret og opbevaret i mange år, indtil al spænding i træet er blevet frigivet i så høj grad, som det er muligt. Der anvendes mange forskellige træsorter, afhængigt af hvad træet skal bruges til. En egenskab, som alle træsorterne deler, er, at de er hygroskopiske. De trækker sig sammen, når de tørrer ud. Når de opsuger vand, udvider de sig. Derfor fremstilles kvalitetsinstrumenter i omgivelser med overvåget luftfugtighed og temperatur (afhængigt af producenten generelt ved 20-22 grader Celsius og ca. 40-55 % relativ luftfugtighed).

Luftfugtigheden, som et musikinstrument senere eksponeres for, og mængden af tid, det tager det at tilpasse sig de omgivende forhold, har stor indflydelse på dets levetid, dets lyd, hvordan det er at spille på, og sidst, men ikke mindst, dets fremtræden.

Musikinstrumenter lider stor skade ved for tør luft. Selv hvis et varmt instrument kommer i kontakt med kold luft, tørrer dets overflade ud, fordi det opvarmer selve den luft, som absorberer dets fugtighed.


Guitaren - Sådan ses skader fra forkert luftfugtighed

Skarpe båndkanter på gribebrættet er et af de første tegn på for tør luft. Dette skyldes, at gribebrættet, som er lavet af træ, trækker sig sammen, hvis der mangler fugt i luften, mens båndets metalender ikke gør. Enderne stikker således ud over kanten af gribebrættet. Udtørret træ kan også kendes på en ændring i overfladen på guitaren. Normalt buer en guitars overflade ganske let udad. Den er konveks. Hvis den trækker sig sammen, buer den indad og bliver konkav.

En rynket overflade er et andet tegn på lav fugtighed. Dette forekommer, fordi de dele, der er af ædle træsorter, buer mere indad mellem årringene end de dele, der er af hårdttræ. Revner i overfladen ses som regel direkte bag ved stolen og frem til den nærmeste kant af guitarens krop. Dette skyldes, at strengene presser stolen hårdt ned på overfladen. Årene i stolens træ er placeret diagonalt i forhold til overfladens årer. Dette betyder, at de forskellige træsorter ikke bare trækker sig sammen på forskellige måder, men også i forskellige retninger.

Derfor giver det god mening at være opmærksom på den korrekte luftfugtighed. Tør luft, som trækker livskraft og fugt ud af materialet, beskadiger herved også instrumentets lydkvalitet og økonomiske værdi.

Interesseret i at høre hvordan du sørger for den rette luftfugtighed?


Tynde trækroppe

Primitive instrumenter er ofte lavet af skallerne fra hårde frugter – fx et græskar. Europæiske klassiske orkesterinstrumenter er ofte fremstillet af meget tynde stykker træ. På både violiner, guitarer eller kontrabasser er den fint bearbejdede overflade ofte mindre end 3 mm tyk og har et meget stort overfladeareal. I nogle tilfælde limes forskellige træsorter sammen, og nogen gange bruges der indlæg. De forskellige træsorter, som anvendes til instrumenterne, trækker sig sammen i varierende grad. Inden for fagsproget taler man om ”krympning”. Bøgetræ har en høj krympningsgrad, mens mahognis er lille. Jo tyndere træstykkerne er, desto mere markante reaktioner ses der ved ændringer i de klimatiske forhold. Og dette forhold forstærkes med værdien af instrumentet. Et værdifuldt instrument er lavet af tyndere træstykker og beklædt med finere laktyper.

Condair giver dig optimal relativ luftfugtighed for dine musikinstrumenter:

  • Årtiers specialisterfaring med instrumenter til brug i koncertsale samt befugtning af orgler
  • Bred produktrække, som giver mulighed for skræddersyede løsninger, som inddrager kundens individuelle ønsker
  • Evnen til at finde den perfekte, innovative løsning til specialiserede anvendelser
  • Let vedligeholdelse pga. minimale servicebehov
  • Førsteklasses kundepleje, lige fra ekspertrådgivning til design, levering, installation og idriftsættelse


Klaveret - Problemer fra for tør luft

Klaverer og andre tasteinstrumenter har en klangbund, der er lavet af gran for at intensivere lyden. Adskillige finerer af forskellig bredde samles for at opnå dette. Strengene strækkes ud over klangbunden. Deres spænding er særlig høj i koncertflygler. Klangbunden kan knække pga. tørhed. Ved klaverer og flygler kan hamrene sætte sig fast pga. påvirkning fra luftfugtigheden. Når en tone ”hænger”, er dette den hyppigste årsag. Klaverer er ofte finerede. Fineringsteknikken anvendes ofte til træprofiler og indlæg med mange sammenføjninger. I processen forenes forskellige stykker træ i en overflade på en sådan måde, at der igen skabes en glat overflade. Hvis luften er for tør, åbner revnerne mellem træstykkerne sig, og sprækkerne i det underliggende træ trænger igennem.

For mere information om styring af luftfugtighed til musikinstrumenter, kan du kontakte os på +45 87 88 21 00 eller via vores kontaktformular.

Andre brancher, hvor Condair styrer luftfugtigheden...