Det er ikke uden grund, at leverandører af fx lak henviser til en bestemt luftfugtighed på ca. 50-55% ved påføring af deres produkter. Dette skyldtes i høj grad, at disse er produceret til at kunne reagere ensartet i et bestemt fugt- og temperaturområde. Både påføringsmetode, ledeevne, viskositet og afdunstning/tørring er derfor afhængige af en ensartet luftfugtighed.
I forbindelse med at fugt og temperatur ændrer sig, vil de fleste materialer og væsker også ændre sig. Dette har ofte en afgørende betydning i selve lakprocessen, men også for det færdige resultat.
En korrekt luftfugtighed øger produktiviteten inden for flere områder i produktionsanlæg til biler og andre produkter. I forbindelse med lakering og autolakering kræves der en korrekt luftfugtighed for at maleprocessen forløber med minimal fejlrate.
Den optimale fugtighed for overførsel af maling fra sprøjtedysen til karosseriet er 72 % relativ luftfugtighed. Her reduceres malingens fordampning, så malingen kan påføres karosseriet i overensstemmelse med producentens hensigt. Ved at reducere malingens fordampning reduceres også mængden af malerstøv i sprøjte- og malekabinen.
Ved at bibeholde en relativ luftfugtighed på 55 % i forbindelse med sandblæsning fjernes støvet, og den statiske elektricitet reduceres.
Dette forhindrer, at karosseriets overflade tiltrækker luftbåret malerstøv, hvilket reducerer sandblæsningstiden væsentligt og forbedrer finishen.
Se videoeksempler på befugtning ved lakering og autolakering.
Den internationale virksomhed, HMF Group har øget deres produktkvalitet, nedsat produktionsomkostningerne og reduceret deres energiforbrug med evaporativ køling.