Klimaet har stor betydning for instrumenter 

Mange musikere lægger vægt på kvalitet, når det handler om deres instrumenter. Særligt klaverer, violiner og celloer kan være af dyr kvalitet, og mange guitarer og blæseinstrumenter er fremstillet af værdifuldt træ.

De anvendte og forskellige træsorter afhænger af anvendelsesformålet. Gældende for alle typerne er, at de er hygroskopiske. De skrumper derfor, når de tørrer og udvider sig, når de optager vand. Kvalitetsinstrumenter bliver derfor fremstillet i klima, hvor luftfugtigheden og temperaturen overvåges.

Befugtning sikrer det rette klima for orgler i koncertsale

Luftfugtigheden i store orgler i koncertsale og musikhuse skal opretholdes, så vindladeren og sløjferne, som er lavet af træ, bevarer deres dimensioner.

Hvis luften i orglet bliver tør, suger den fugt fra det omgivende træ, hvilket medfører, at træet ændrer dimensioner. Derved kan sløjferne blive skæve og sætte sig fast, hvilket medfører, at der ikke kommer nogen toner fra instrumentet. Hvis vindladeren ændrer form, resulterer det i en forkert klang, og orglet vil lyde falsk og ustemt.

Fugtstyring giver stabil luftfugtighed for træ og orgler

Ved at opretholde en relativ luftfugtighed på 55 % i orglet er træet i balance med luften og bevarer sit fugtindhold og sin form.

Dette opnås ofte med små, kompakte dampbefugtere, som sender en lille smule damp ind i orglet, enten direkte via en ventilatorenhed eller via et damprør.

Optimal bevaring af koncertsale med befugtning

Ligesom orglet kræver hovedauditoriet og sceneområdet i en koncertsal også fugtstyring. Træmøbler og trægulve samt musikernes instrumenter bevares ved en relativ luftfugtighed på ca. 50 %.

Fugtigheden i sceneområdet skal desuden opretholdes for at skabe de bedst mulige betingelser for sangerens stemme. Hvis luften er for tør, lider præstationen herunder, da sangeren får tilstoppet næse og bliver tør i halsen.


Tør luft forandrer guitarens dæk

Guitaren er endnu et godt eksempel på, hvordan tør luft kan påvirke instrumenter. Skarpe båndkanter er blandt andet er tegn herpå. Grundet manglende luftfugtighed krymper gribebrætter af træ, mens båndenderne af metal ikke krymper. Enderne vil derfor stikke ud af siderne. Tør luft kan også ses på guitarens dæk, som normalt buer ganske let udad. Hvis det krymper, falder det derimod indad og bliver konkavt.

Lav luftfugtighed giver en bølget overflade og skaber revner

Et andet tegn på lav luftfugtighed er en bølget overflade, da andelene af blødt træ mellem årringene falder kraftigere indad end andelene af hårdt træ. Revner i dækket dannes oftest umiddelbart efter broen og fortsætter til den nærmeste ende af korpus. Strengene presser nemlig broen kraftigt ned på dækket. Derudover står årringene i træet til broen på tværs af årringene i træet til dækket. Det betyder, at de forskellige trædele ikke blot krymper på forskellig vis, men også i forskellige retninger.

Klaverets resonansbund kan briste

Også klaveret bliver påvirket af ændringer i temperatur og luftfugtighed. For at forstærke klangen har klaverer og andre tangentinstrumenter en resonansbund af grantræ. Hertil bliver flere lameller med forskellig bredde limet sammen. Strengene er spændt hen over resonansbunden, og trækket er særligt kraftigt ved koncertflygler. Resonansbunden kan briste som følge af tørhed. Ved klaver og flygel kan luftfugtigheden få en hammer til at sidde fast – den hyppigste årsag, når en tone ”hænger”.

Korrekt luftfugtighed garanterer klangkvaliteten

Klaverer er ofte beklædt med finér. Fineringsteknikken anvendes til træ, der sammenføjes flere gange. Her bliver forskellige stykker træ lagt sammen på en overflade på en sådan måde, at der igen dannes en glat overflade. For tør luft kan få fugerne mellem træstykkerne til at revne, så fugerne i træt nedenunder bliver synlige. Det giver derfor god mening at forsøge at opretholde en korrekt luftfugtighed. Tør luft, som trækker vitalitet og fugt ud af materialet, skader ikke blot klangkvaliteten, men også objektets økonomiske værdi.


For mere information om luftbefugtning til musikhuse, kan du kontakte Condair på +45 87 88 21 00 eller via vores kontaktformular.

Fordele med Condairs fugtstyringsløsninger i koncertsale:

  • Stor erfaring i hele verden med mange koncertsalsprojekter

  • Omfattende produktprogram, som opfylder kundernes specifikke krav

  • Innovative specialdesignede løsninger til unikke anvendelsesområder

  • Fugtstyringsløsninger med lavt energiforbrug, som reducerer driftsomkostningerne og forbedrer fugtstyringen

  • Løsninger, som kræver minimal vedligeholdelse, hvilket reducerer behovet for løbende serviceeftersyn

  • Omfattende service i form af ekspertrådgivning, design, levering, installation og idriftsættelse

Vores referencer inden for koncertsale:

    - Musikhuset Aarhus, Danmark

    - DR Koncerthuset, Danmark

    - Royal Albert Hall, Storbritannien

    - Sydney Opera House, Australien

    - Alexandra Palace, Storbritannien

    - The Royal Opera House, Storbritannien

    - Opera North's Howard Assembly Room 

    - Christ's Hospital School, Storbritannien

    Condair styrer luftfugtigheden i koncertsale og en række andre steder...